THE USE OF GEOGEBRA TO SOLVING A PROBLEM HISTORY: A CASE OF WORK MASCHERONI (1750 – 1800)

Autores

  • Giselle Costa de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • José Damião Souza de Oliveira

Resumo

The work deals with the disclosure of a proposal of activities for teaching Euclidean Plane to light the historical problem of Lorenzo Mascheroni (1750-1800) through software GeoGebra. The problem became known in the work La del Geometry Compass, published in 1797, which gives the possibility to perform all geometric constructions Euclidean plane - where the information sought would be points - using only the compass. For the proposed inclusion of this issue in higher education, particularly in the aforementioned discipline, we support you, because in mathematical research Bridge, Brocade and Oliveira (2005) and considerations about the use of computers in mathematics education by Borba and Hairstyle (2007) in order to produce a sequence of historical activities potentiated via TIC, especially by software GeoGebra for teaching Euclidean geometry. Thus, through bibliographic research, we present initial considerations about the problem mentioned on Mascheroni and historical solution and then development, we consider the possibilities of alliance with TIC. Further, we show the proposed activities based on the work and saw GeoGebra.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e educação matemática. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

BOYER, Carl Benjamin. História da matemática. Tradução: Elza F. Gomide. São Paulo: Edgar Blücher, 1974.

DELL’OMO, Lorenzo Mascheroni. La Geometria del compasso. 2. ed. Palermo: Era Nova, 1901.

EVES, Howard. Introdução à história da matemática. Tradução: Hygino H. Domingues. Campinas: Editora da UNICAMP, 2004.

FAUVEL, John; MAANE, Jan Van. History in mathematics education. New York: Klumer Academic Publishers, 2002.

LAVILLE, Christian; DIONNER, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução de Heloisa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: UFMG, 1999.

MENDES, Iran Abreu. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2009a.

______. Investigação histórica no ensino da matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009b.

MENDES, Iran Abreu; FOSSA, John A.; VALDÉS, Juan E. N. A História como um agente de cognição na educação matemática. Porto Alegre: Sulina, 2006.

MIGUEL, Antônio. Três estudos sobre história e educação matemática. 1993. 361f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Campinas, Campinas, 1993.

MIGUEL, Antônio; MIORIM, Maria Ângela. História na educação matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

PONTE, João Pedro da; BROCADO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

WUSSING, H. Lecciones de historia de las matemáticas. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, AS, 1998.

Downloads

Publicado

2016-01-08