O Humor na era do arroba

análise de conteúdo dos posts "descontraídos” no Instagram do Detran/RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21708/issn2674-6549.v5i1a11680.2023

Keywords:

Comunicação Institucional, Jornalismo, Instagram, Humor, Institutional communication, Journalism

Abstract

The emergence of new communication technologies and the expansion of the Internet have given rise to different forms of mediated interaction, which interferes with the way organizations relate to the public. This is the case of social networks and new approaches to communicative strategies based on a more informal textual and imagery language, marked by humorous discourses. Given this, this paper seeks to analyze the use of this type of language in factual content in certain posts of the Instagram feed of the Rio Grande do Norte State Department of Traffic (DETRAN/RN). For this research a content analysis will be performed and will be considered concepts that involve formal and informal institutional communication; beyond elements that permeate journalism. The study allowed us to observe that the use of less formal texts and images in DETRAN/RN's Instagram publications has become increasingly common, with the purpose of establishing closer communication with the citizen by transmitting information such as laws and fines de traffic in a more relaxed way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Higo Lima, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa)

Mestre em Cognição, Tecnologias e Instituições pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Especialista em Estratégias de Comunicação em Redes Sociais pela Faculdade Estácio de Sá (UNESA). Graduado em Jornalismo (2010) e em Direito (2022) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Lattes: http://lattes.cnpq.br/2515817629755300. E-mail: higo.lima@ufersa.edu.br.

Fábio Cristiano Martins Vale, Departamento Estadual de Trânsito do Rio Grande do Norte (Detran/RN)

Especialista em Assessoria e Gestão da Comunicação pela Faculdade Católica do Rio Grande do Norte (FCRN). Graduado em Jornalismo pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Lattes: http://lattes.cnpq.br/3597452367853157. E-mail: fabiovalecm@gmail.com.

References

ABBUD, Maria Emília de Oliveira Pereira; LIMA, Manuella Dantas Corrêa. Comunicação Organizacional: Histórico, Conceitos e Dimensões. XIV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte. INTERCOM. Anais Eletrônico. Manaus-AM. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/norte2015/resumos/R44-0415-1.pdf. Acesso em: 27 set. 2023.

BENETT, Marcia. O Jornalismo como Gênero Discursivo. Galáxia, n.15, p. 13-26, 2008. ISSN 1982-2553. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1492. Acesso em: 27 set. 2023.

GRUDA, Mateus Pranzetti Paul. Uma análise do Discurso do Humor. 2015. Tese de Doutorado (Psicologia e Sociedade) - Faculdade de Ciências e Letras de Assis. Universidade Estadual Paulista, UNESP, Assis, 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/d096d859-5a3a-42af-80fe-e8d3867b3dcb/content. Acesso em 26 set. 2023

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento De Relações Públicas na Comunicação Integrada. 2ª ed. São Paulo: Summus Editorial. 2003.

LAGE, N. Conceitos de jornalismo e papéis sociais atribuídos aos jornalistas. Pauta Geral - Estudos em Jornalismo, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 20–25, 2013. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/pauta/article/view/6080. Acesso em: 27 set. 2023.

LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Pesquisa em Comunicação. 8 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

OLIVEIRA, I. de L.; ALENCAR, T. G. R. A dinâmica comunicativa no ambiente interno das organizações: inter-relação da comunicação formal com a comunicação informal. Organicom, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 199-209, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139204. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139204. Acesso em: 27 set. 2023.

SILVA, Paula Cristina Gomes da. A Construção do Ethos no Discurso Irônico: uma análise do texto publicitário do Jornal Estadão. XXV Jornada Nacional do GELNE. GELNE. Anais Eletrônico. Natal-RN. Disponível em: http://www.gelne.com.br/arquivos/anais/gelne-2014/anexos/724.pdf. Acesso em 25 set. 2023.

THOMPSON, John B. A Mídia e a Modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis-RJ: Vozes, 1998.

Published

2023-06-28

How to Cite

Lima, H., & Vale, F. C. M. (2023). O Humor na era do arroba: análise de conteúdo dos posts "descontraídos” no Instagram do Detran/RN . Revista Informação Em Cultura (RIC), 5(1), p. 7–27. https://doi.org/10.21708/issn2674-6549.v5i1a11680.2023

Issue

Section

ARTIGO