O Humor na era do arroba
análise de conteúdo dos posts "descontraídos” no Instagram do Detran/RN
DOI:
https://doi.org/10.21708/issn2674-6549.v5i1a11680.2023Keywords:
Comunicação Institucional, Jornalismo, Instagram, Humor, Institutional communication, JournalismAbstract
The emergence of new communication technologies and the expansion of the Internet have given rise to different forms of mediated interaction, which interferes with the way organizations relate to the public. This is the case of social networks and new approaches to communicative strategies based on a more informal textual and imagery language, marked by humorous discourses. Given this, this paper seeks to analyze the use of this type of language in factual content in certain posts of the Instagram feed of the Rio Grande do Norte State Department of Traffic (DETRAN/RN). For this research a content analysis will be performed and will be considered concepts that involve formal and informal institutional communication; beyond elements that permeate journalism. The study allowed us to observe that the use of less formal texts and images in DETRAN/RN's Instagram publications has become increasingly common, with the purpose of establishing closer communication with the citizen by transmitting information such as laws and fines de traffic in a more relaxed way.
Downloads
References
ABBUD, Maria Emília de Oliveira Pereira; LIMA, Manuella Dantas Corrêa. Comunicação Organizacional: Histórico, Conceitos e Dimensões. XIV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte. INTERCOM. Anais Eletrônico. Manaus-AM. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/norte2015/resumos/R44-0415-1.pdf. Acesso em: 27 set. 2023.
BENETT, Marcia. O Jornalismo como Gênero Discursivo. Galáxia, n.15, p. 13-26, 2008. ISSN 1982-2553. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1492. Acesso em: 27 set. 2023.
GRUDA, Mateus Pranzetti Paul. Uma análise do Discurso do Humor. 2015. Tese de Doutorado (Psicologia e Sociedade) - Faculdade de Ciências e Letras de Assis. Universidade Estadual Paulista, UNESP, Assis, 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/d096d859-5a3a-42af-80fe-e8d3867b3dcb/content. Acesso em 26 set. 2023
KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento De Relações Públicas na Comunicação Integrada. 2ª ed. São Paulo: Summus Editorial. 2003.
LAGE, N. Conceitos de jornalismo e papéis sociais atribuídos aos jornalistas. Pauta Geral - Estudos em Jornalismo, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 20–25, 2013. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/pauta/article/view/6080. Acesso em: 27 set. 2023.
LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Pesquisa em Comunicação. 8 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
OLIVEIRA, I. de L.; ALENCAR, T. G. R. A dinâmica comunicativa no ambiente interno das organizações: inter-relação da comunicação formal com a comunicação informal. Organicom, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 199-209, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139204. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139204. Acesso em: 27 set. 2023.
SILVA, Paula Cristina Gomes da. A Construção do Ethos no Discurso Irônico: uma análise do texto publicitário do Jornal Estadão. XXV Jornada Nacional do GELNE. GELNE. Anais Eletrônico. Natal-RN. Disponível em: http://www.gelne.com.br/arquivos/anais/gelne-2014/anexos/724.pdf. Acesso em 25 set. 2023.
THOMPSON, John B. A Mídia e a Modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis-RJ: Vozes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Licenças Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.